keskiviikko 29. maaliskuuta 2017

10 asiaa, joilla lisäät hyggeä kotiin











Hyggeily! Tämä sana kuvaa juuri sitä, mitä olen koittanut selittää. Hyggeily on juuri sitä, mistä minä pidän. Tanskalaisilla on mitä mainioin sana kuvaamaan ihania kotoiluhetkiä, muuallakin kuin kotona. 

Luin ihanan hyggeilykirjan, ja kirjoitan siitä teille myöhemmin lisää (oletko kenties jo lukenut sen?), mutta ihan pakko oli jo nyt pästä kirjoittamaan aiheesta. 

Olen aina rakastanut kotoilua ja pieniä, kauniita hetkiä. Näitä hetkiä pitäisi enemmänkin arkeen saada. Melkein pitäisi laittaa kalenteriin muistutus, että muistaisi suunnitella näitä hyggehetkiä! 

Hyggeilyyn kuuluu verkkaisuus ja kiireettömyys, yksinkertaisuus, hetkestä nauttiminen ja pienet nautinnot. Hyggeilyyn ei tarvitse paljoa rahaa. Teen juominen on hyggempää kuin shamppanjan. 

***

Tässä kymmenen asiaa, joilla lisäät kotiin hyggeä: 

1. hyggesoppi (nojatuoli, vilttejä ja tyynyjä sekä kirja)
2. takka (jossa on tuli) 
3. kynttilät (tämä pitäisi olla ehkä ensimmäisenä listassa)
4. puiset esineet
5. luonto (taljat, risut, kasvit, lehdet..)
6. kirjat 
7. keramiikka 
8. vintage
9. viltit ja tyynyt
10. tuntoaistimukset (erilaiset pinnat)

***

Jatkan aiheesta myöhemmin, nyt ajattelin mennä leipomaan ja saunomaan! Hyggeiletkö sinä? 


3 kommenttia:

  1. Mä en ehkä ihan osaa hyggeillä. Oon vähän liikaa sellanen "sitku"-ihminen... en oikein osaa olla hetkessä. Toisaalta mä oon todella paljon kotona ja arvostan sellasta yksinkertaista ja "pientä" elämää. Kotona olemista. Luen paljon teekuppi ja suklaalevy seuranani, mutta en hyggeile siinäkään, eli en lue ihanassa nojatuolissa viltin alle käpertyneenä... (vaan keittiön pöydän ääressä useimmiten, tai sitten nukkumaan mennessäni sängyssä)

    Ymmärrän tavallaan, että olet iloinen, kun löysit just sen ajatuksen ja selityksen, mitä olet ajatellut ja ehkä mielessäsi hakenut. Hyggeily sopii just sun ajatusmaailmaan. Mutta kuitenkin tavallaan vierastan sitä, että sellasesta ihan tavallisesta, yksinkertaisesta, rauhallisesta elämästä tehdään hirmuinen trendi, niin kuin nyt on tehty kaikesta tollasesta: downsiftaaminen, hyggeily, mitä näitä nyt onkaan. (Samoin on ihan kauhea trendi nyt toi vegaanius. Aargh. Olen itse vegaani, mutta en todellakaan siksi, että se on nyt niin trendikästä... Kaikki tollanen aallonharjalla oleva jotenkin tökkää mua niin kovasti!! Jos ymmärrät mitä tarkoitan...)

    Eli mä en oikeastaan halua ees ajatella, että "nyt minä tässä hyggeilen", jos tykkään ihan yleisesti ottaen enemmän olla rauhassa kotona kuin missään muualla. Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan tällä. Ei siis ole mitään ilkeäksi tarkoitettua tää mun kommentti!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pakko lisätä tähän vielä sellainen ajatus, että yleensäkin ottaen mua hämmentää se, että on jos jonkinlaista kirjaa ja opasta siihen, että ihmiset osaisi elää ihan tavallista elämää. Vaikka itsekin olen lukenut kaikki käsiin saamani raivausoppaat jne, ja tykkään niistä oikeesti todella paljon, ja rakastan raivaamista jne, niin olen silti jotenkin kummastunut siitä, että ihmiset oikeasti tarvii ohjeistusta siihen, miten elää ihan sitä tavallista peruselämää. Miten elää niin, että rentoutuu, tai ei huku roinaan. Se on mulla siis ajatuksena tuossa aiemmassakin kommentissani.

      Ja siis... Itse tosiaan olen sellanen ihminen, että en oikein osaa nauttia käsillä olevasta hetkestä... jotenkin aina vaan mietin, että "sitten kun oon tehny sen ja tän". Tai sitten koen huonoa omatuntoa siitä, että olen vaan - siis jopa vaikka arvostan todella paljon sellasta elämää, missä ollaan vaan eikä jokainen hetki ole täynnä harrastuksia ja menemisiä. Ja vaikka HALUAN olla vain pääosin kotona lukemassa kirjaa suklaalevyn ja teekupin kanssa...

      Tämä on oikeasti mielenkiintoinen asia mielestäni. Siis se, miten jotkut on osanneet tehdä bisneksen (kirjoilla yms) jopa ihan tavallisesta, tylsästä, tapahtumaköyhästä elämästä. Siitä, miten viikkaat vaatteet kaappiin tai miten järjestät kupit ja kipot. Tai miten rentoudut olemalla vaan. Se on jotenkin niin hassua ja outoa ja nurkinkurista, että siitä todella voi tehdä bisneksen. Miksi mä en ite tajunnut sellasta?? Olisko vähän hienoa kääriä rahaa sillä, että neuvoo ihmisiä istumaan alas ja sytyttämään kynttilän... tai neuvomalla, että hävitä kaikki turhat tavarasi ja järjestä nätisti ne mitä omistat. Ja sitten ihmiset oikein innoissaan lukee niitä oppaita... minäkin siis. =D

      Poista
    2. Tänään lisäsin hyggeä ystävän kanssa kahvitteluhetkeen niin, että laitoin kaupan omenamehun lasipulloon. (Emme kumpikaan juoneet siis kahvia.) Vähän vaivaa, mutta mehu oli paljon kauniimpaa lasipullosta!

      Ymmärrän kyllä tuon sinun ajattelutapasi, ja erityisesti tuon kasvissyönnin osalta. Itsehän haluaisin lisätä kasvisten syöntiä ekologisista syistä, mutta on se vaan vaikeaa! Kun ne yhtään pidä kasviksista kypsennettyinä..

      Olen miettinyt muuten ihan samaa, että kun itselle järjestely ja raivaus on itsestäänselvä juttu, niin tuntuu hassulta, että siitä on olemassa oppaita. Mutta tietenkään ne ei ole kaikille itsestäänselviä juttuja, niinkuin ei minullekaan joku muu asia ole. Ja minustakin on mukavaa lukea kirjoja itselle mieluisista asioista, vaikka niissä ei oikeastaan uutta tietoa tulisikaan.

      Olen muuten minäkin miettinyt, miten en ole itse tajunnut kirjoittaa näitä kirjoja, kun kuitenkin minulla on ihan samat ajatukset! No, mulla ei taida olla tippaakaan yrittäjäverta suonissani.. (Nää geenit on kiertäneet minut..) Mieluummin vaan luen kotona muiden kirjoittamia juttuja, keittiönpöydän ääressä teekupin ja suklaalevyn kanssa (Kyllä siinä vaan on parempi, kuin nojatuolissa. Sittenkin.)

      Poista

Kommentti ilahduttaa aina! Kiitos!